top of page

מודל SWOT: ריענון אסטרטגי לשיפור מיידי בביצועי העסק

אין הרבה כלים אסטרטגיים פשוטים ומשפרי ביצועיים בצורה מהירה ויעילה כל כך כמו מודל SWOT.

לא פלא שהוא מוצא את עצמו כטכניקה הנפוצה והפופולרית ביותר בארגונים, עסקים וחברות.


:SWOT מורכב משלושה חלקים, שנוגעים בדיוק במה שחשוב


העסק עצמו - ניתוח העסק בנוי מהבנות החולשות שלו לעומת החוזקות שלו. בהשוואה למתחרים האחרים בשוק.


הסביבה העסקית - גם חלק זה בנוי משני מרכיבים: הזדמנויות וסיכונים. מה שחשוב הוא כל דבר שיכול להשפיע על העסק לטוב או לרע.


יעדים - לנתח את המצב זה נהדר, אבל להוציא ממנו מסקנות מעשיות זו המטרה. בשלב זה מחליטים על תכנית העבודה המעשית.


אז, איך תבצעו לעסק ניתוח SWOT? עם 4 צעדים פשוטים שפרוסים בפניכם:


1. נצלו את המחוזקות שלכם


השוק הוא זירה תחרותית. כמו בכל תחרות החוכמה היא להכיר את נקודות החוזק שלך ואז להשתמש בהם ולמקסם אותם כדי ליהפוך אותם ליתרון ממשי:


משאבים - מיקום, כוח אדם, תזרים מזומנים, יעילות ארגונית, קשרים אנושיים, חשיפה, שם - כל אלה הם משאבים שאתם יכולים להעצים איתם את הערך ללקוח או את שולי הרווח שלכם.


ידע או כישרון - האם יש משהו (אפילו קטן) שאתם יודעים לעשות והמתחרה לא? העצימו אותו, הדגישו אותו ככל האפשר - יש לקוחות שיעדיפו אתכם דרכו.


תחום - לעיתים, כשיש נקודה חזקה דרמטית בעסק כדאי לשקול להתמקד רק בה ולהפוך את העסק ליותר נישתי וממוקד בנקודה החזקה שלו.


תוכלו לגלות חוזקות שלכם על ידי שתפנו ללקוח ותשאלו אותו ישירות: "למה בחרת לעבוד איתנו ולא עם המתחרה?" התשובה שלו היא חוזקה שלכם.


אז, ערכו רשימה מסודרת ומפורטת של החוזקות שלכם, בחייאת, זה לא המקום להתבייש


2. הכירו את חולשות העסק שלכם


החולשות שלנו הם הדבר שאנחנו מעדיפים לא לחשוב עליו.

כשמישהו אומר לנו את אותן, אנחנו עלולים להיפגע ממנו…


אבל, חייב להכיר את החולשות של העסק. כדי לשפר אותן בעתיד ולהתמודד איתן בהווה.


תחילה, חשבו על משאבים חסרים; כמו כוח אדם מספק או היעדר מידע חיוני על השוק או על לקוחות. אל תוותרו, שנו את המוצר או השיגו משאבים במיקור חוץ.


לאחר מכן, חשבו על המדפים הכי חלשים בעסק שלכם. איזה שירות גורם לאנשים להתאכזב שוב ושוב. החליטו להוציא אותם מהחנות או לעבור הכשרה מתאימה.


לקוח התעניין ולא רכש? בצעו משוב כמה ימים לאחר מכן ושאלו למה הוא העדיף את המתחרה. לקוח רכש? בקשו משוב ושאלו ממה הוא היה פחות מרוצה.


אחרי שהרמתם לעצמכם עם החוזקות, זה הרגע לערוך רשימה חשופה של החולשות שלכם, זה קריטי


3. זהו הזדמנויות בשוק שלכם


אחת הדרכים לפרוץ עם העסק כלפי מעלה היא לזהות הזדמנויות. לעיתים אלה הזדמנויות שתמיד היו שם וחיכו ולעיתים כאלה שנוצרו בעקבות הזמן.


טכנולוגיה - צוקרברג היה הראשון לנצל את הרשת לזירה חברתית. גוגל זיהו את מנוע החיפוש. חפשו טכנולוגיה מבשילה וחשבו מה אתם יכולים לעשות איתה בעסק.


חוק - הכנסת מודיעה על שינוי חוק עתידי בתחום שלכם? לעיתים זה יכול ליצור הזדמנות עסקית נהדרת. כל מה שצריך הוא להתארגן מראש ולחכות עם חיוך בשדה התעופה.


שינוי - העולם עובר כל הזמן שינויים ותהליכים. היו ערים אליהם ולמשמעותם על הזדמנויות חדשות בעסק.


בעיה - לא משנה מאיזה סיבה, דברו עם הלקוחות או אם סתם אנשים וזהו את הבעיה שלהם עם התחום העסקי שלכם. פתרון שלה עלול לסלול לכם נתיב חדש.


אתם יודעים כבר מה החוזקות והחולשות שלכם, אז ערכו רשימה של ההזדמנויות ונסו לשים עין על כמה מהם


4. היו ערניים לסכנות השוק


חברות מכונות הכתיבה לא קלטו עד כמה המחשב האישי מאיים עליהם. רק מי שהיה חכם מספיק לשינויים דרמטיים הצליח לשרוד את המעבר.


שינויים בשוק הם הרבה פעמים גדולים מהעסק, הם יכולים לשטוף אותו כמו גל ענק שמטביע ספינה קטנה. לכן חייבים לגלות ערנות לסכנות השוק:


לקוחות קצה - הדרך הטובה ביותר לגלות סכנות היא באמצעות נטישה של לקוחות הקצה בעסק. שאלו אותם מה האלטרנטיבה החדשה שלהם, לפעמים זה לא המתחרה שלכם אלא דווקא האיום.


חברות לא מתחרות - לעיתים צורך גדול שנראה כמו מציאת זהב, מכניס חברות גלובליות אמתניות לתוך השוק שלכם והופך לאיום שיש להיערך אליו בהתאם.


שינויים - בדיוק כמו בהזמנויות חדשות, גם איומים עלולים לנבוע משינוי של חוק, טכנולוגיה חדשה, שינוי באורח החיים או כל תנועה אנושית אחרת.



רגע לפני שאתם מתנפלים על ההזדמנויות, שימו לב שאין סכנה או איום שאורבים לכם והערכו אליהם בהתאם

לסיכום,


מודל SWOT הוא כלי פשוט ונהדר כדי לשפר ביצועים ולנצל הזדמנויות בשוק שיושבת לכם בול על החוזקות בעסק. אבל אם תתייחסו לזה ככלי תיאורטי ומאמר שכיף לקרוא זה לא ממש יעזור.


לכן, אם עדיין לא שלפתם מחברות ועטים, זה בדיוק הרגע לעשות את זה, לחזור לתחילת המאמר ולהתחיל להכין רשימות של החוזקות, החולשות, ההזדמנויות והסיכונים שלכם.


לקראת סיום, המאמר הזה מבוסס על טיפ שיווק יומי שאני שולח כל בוקר למאות יזמים, בעלי עסקים ומנהלי שיווק, זה לגמרי בחינם ובהמון אהבה - אתם מוזמנים להצטרף בקישור כאן


ולסיום ממש, אם יש לכם שאלות, אתם רוצים ייעוץ שיווקי או ניתוח אסטרטגי מקיף, אל תהססו לפנות אליי בדרך שהכי נוחה לכם, מבטיח להיות בן אדם טוב (או משהו בסגנון…)

154 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page