top of page
תמונת הסופר/תעוז קבלה | caballero

מהי אוריינות כתיבה? מה, אוריינומה זה השטויות האלה?!

המילה אורייתא בארמית פירושה ספר, מה שהפך אותה בתלמוד לספר הספרים - התנ"ך. לכן הדת היהודית נחלקת למצוות מד"אורייתא" (מהתנ"ך) לעומת מצוות מדרבנן. העברית החדשה משתמשת במילה אוריינות במובן המקורי שלה - ספר. אוריינות היא ספרות במובן שבר אוריין הוא איש ספר. אוריינות היא מדד לקשר של האדם עם הספר, בעיקר בכתיבה וקריאה.


אוריינית היא סולם שמתחיל ביכולת בסיסית מאוד ולא נגמר לעולם. בעולם העתיק החשיבו בר אוריין כל מי שידע לקרוא ולכתוב ברמה של כיתה ב', יכולת שלא היית לרוב האוכלוסייה. בעולם המודרני כדי להיחשב בר אוריין צריך קצת יותר להתאמץ. כשרוצים לבדוק את רמת האינטליגנציה של חברה אנושית מודדים, בין השאר, את רמת היכולת האוריינית בשפה המקומית.


עכשיו נשאר רק להסביר לשם מה, פאקינג, צריך אוריינות כתיבה ברמה גבוהה? מה רע ביכולת שלנו לקרוא ולכתוב כפי שלמדנו בבית הספר? מה הקטע הפלצני הזה שלך עם רמת אינטליגנציה אוריינית?

התשובה מתחלקת לשני חלקים, שמחלקים מצידם את כל תחום הכתיבה לשני חלקים.


החלק הראשון הוא השגת מטרות. אוריינות כתיבה נותנת לנו כלים לנסח בצורה שמשיגה את המטרה של הכותב. רוצה לשכנע מישהו שיצביע למפלגה שלך? שיקנה את המוצר שלך? שיבין למה חייבים לסגור את המכסה של הסוכר אחרי השימוש במטבח הציבורי? אתה צריך לדעת איך לנסח את זה באופן שישיג את המטרה.


אם לא תכתוב בצורה נכונה, אתה עלול לפספס מצביעים ולקוחות ולגרום שהנמלים ישתלטו לך על הסוכר במטרה לפגוע לך בקפה של הבוקר. מטרת אוריינות הכתיבה בחלק הראשון היא להשיג מטרות.


התשובה השניה היא שהכתיבה לא נועדה לגרום לקורא לפעול אלא להביע את עולמו של הכותב. הכותב מביע את רגשותיו ותפיסת עולמו באמצעות הטקסט בלי לדרוש שום דבר מעשי מהקורא. הקורא נדרש רק להתרגש ולהבין את תפיסת העולם המוצגת לו.


אם שמתם לב, התשובה השניה שייכת לניסוח אמנותי ספרותי ולא כתיבה לשונית פונקציונלית בלבד.

נהוג לחשוב שכתיבה למטרה אפקטיבית שונה במהותה מכתיבה למטרה ספרותית, אבל זו טעות. יש אכן הבדל גדול מאוד במטרה של כל כתיבה, האחת נועדה לשינוי מעשי והשני לריגוש ושינוי תפיסתי. אבל הכתיבה במהותה מבחינת הטכניקות והאמצעים דומה בצורה שלא תיאמן. המטרות שונות אבל האמצעים דומים, כל כתיבה היא קודם כל כתיבה עם כל מה שיש בכתיבה.


כדי להוכיח שכתיבה מעשית וספרותית דורשים ארגז כלים וידע דומה אביא דוגמה פשוטה. כל משווק בן יום יודע שכדי לשווק טוב מוצר או פירמה הוא צריך סיפור מותג. היי, אמרת עכשיו "סיפור", מה הקשר סיפור?! סיפור זה בחוג לספרות כאן החוג לכלכלה!? התשובה היא שלא, ממש לא - כתיבה אפקטיבית חייבת לאמץ טכניקות רבות מכתיבה ספרותית. ולהיפך.


כשלימדתי בחטיבה עליונה לבגרויות בלשון וספרות, הרגשתי שההבדל בין שני המקצועות לשון לספרות הוא מלאכותי ומיותר. בארצות הברית יש מקצוע שנקרא "אנגלית" והוא כולל את אוריינות הכתיבה והקריאה המעשית והספרותית יחד, שהן באמת מקצוע אחד במהותם. בכל אופן, חשוב שתבינו שאם אתם מחפשים ללמוד כתיבה או לקבל שירותי כתיבה, הכתובת שלכם היא החוג לספרות, הרבה יותר מהחוג לכלכלה.


אז תכלס', קצת כתיבה מעשית. עקבו אחריי כאן ובבלוג. אני מתכוון ללמד בצורה שיטתית ומסודרת את עקרונות הכתיבה במהותם. עקרונות שיועילו לכם להשגת מטרות מעשיות מהקורא והבעת רגשות הכותב גם יחד. עקרונות שישפרו כתיבה שיווקית, ספרותית וגם עיונית.


על הדרך תרוויחו ציון גבוה יותר במבחני אינטלגנציה ותוכלו להתפלצן להנאתכם:)





105 צפיות0 תגובות

留言


bottom of page